Kehidupan ceria seorang siswi kelas tiga SMP ini bertukar sengsara apabila dia secara tiba-tiba diserang penyakit kulit misteri yang dinamakan psoriasis. Akibatnya, Hazlinda mengalami simptom kulit mengelupas, kemerahan dan gatal, sekali gus mempengaruhi rupa parasnya.

Akibatnya, dia hanya mampu duduk di rumah karena kulitnya akan berasa sakit ketika berkeringat dan ketika memakai baju. Itulah antara pengalaman yang dialami Hazlinda Ilias (42 tahun) kira-kira 28 tahun lalu. Penyakit yang dialami Hazlinda masih berlarutan sehinggalah dia melangsungkan pernikahan.


"Saya mencoba berbagai rawatan termasuk cara Islam dan tradisional. Saya juga mencoba suplemen dari apotik. Ada yang berkesan tetapi tak sampai sebulan, penyakit ini datang kembali. Hinggalah saya mencoba sejenis obat herbal tradisional yang mungkin serasi dengan saya. Penyakit kulit yang saya alami tidak sembuh sepenuhnya tetapi ia semakin berkurang sehingga 60 persen," ujarnya.

Menurut Hazlinda, disebabkan perasaan malu dan kurang pengetahuan tentang psoriasis, dia tidak mahu berjumpa dokter ketika pertama kali mendapat penyakit ini.

"Saya sangat stres. Waktu itu saya baru berada di kelas tiga SMP. Akibatnya, pelajaran dan rutin harian saya terganggu. Penyakit kulit ini menyebabkan rasa sakit, gatal dan malu.

"Akhirnya atas dorongan keluarga, saya berjumpa dokter dan diberi obat," katanya.

Tahun lepas, atas izin Allah, dia dipertemukan dengan usahawan herbal, Dr. Nurmawati Syakroni dan sejak itu mencoba menggunakan Minyak kelapa dara, Herbal Rawat Alergi dan Herbal Rawat Kuman/Virus untuk merawat penyakit tersebut.

"Alhamdulillah ia sesuai dengan kulit saya," akuinya. Tambah Hazlinda, walaupun kesannya masih belum kelihatan tetapi ia membantu mengurangkan rasa sakit dan gatal terutama apabila cuaca panas dan dan berkeringat.

"Jika anda tanya, apa yang terjadi pada kulit saya 27 tahun lalu, susah saya nak gambarkan. Kulit menjadi gatal, bengkak dan alergi. Selepas berkeluarga, suamilah yang banyak membantu dengan mengoleskan obat di belakang badan. Seperti yang anda lihat sekarang, selepas mencoba obat herbal ini, yang tinggal hanyalah bekas parut. Walaupun saya belum sembuh sepenuhnya, saya bersyukur karena sekarang saya sudah tidak malu berjumpa orang ramai," ujarnya yang menjalankan bisnis secara kecil-kecilan.

Ibu kepada empat orang anak ini mengakui, sebagai penderita psoriasis memang banyak tantangannya.

Katanya, kulit akan menjadi kering apabila berada di ruangan dingin ber-AC dan tiada keyakinan diri apabila berjumpa dengan orang ramai.

Nasehatnya kepada pesakit-pesakit lain supaya bersabar dan tidak berputus asa.

"Kita perlu percaya setiap penyakit pasti ada obatnya. Saya bersyukur mempunyai keluarga yang memberi kekuatan kepada saya untuk terus tabah," katanya yang kini hidup gembira.

 Sumber: utusan.com.my   

Artikel ini telah diterbitkan oleh: Mingguan Malaysia, pada Ahad 5/8/2012 

Hubungi Kami

"Apakah anda punya masalah kesehatan? seperti kanker, kista, asam urat, diabetes, darah tinggi atau masalah kesehatan yang lain? Sementara anda juga sudah puas berobat ke Dokter/Rumah Sakit?"

"Di sini kami ingin membantu anda. Alhamdulillah dengan izin Allah SWT, ramai yang telah berhasil sembuh.. Bagaimana pula dengan anda?

Untuk pertanyaan atau konsultasi kesihatan,
hubungi pakar kami:

Dr. Nurmawati bt. Syakroni Apt. Ph.D
Pharmacist (UGM, Yogyakarta)
Microbiologist (UKM)
Moleculer Biologist (UPM)
+6019-3917945 (call/sms/whatsapp)

Atau hubungi wakil kami di Riau, Indonesia:

AS'AD TAMBUSAI
0813-72175729 (call/sms/whatsapp)
E-mail: annabaatriau@gmail.com

Atau buat temujanji
dan datang ke alamat kami:

RUMAH SEHAT AN-NABAAT
(DR. NURMAWATI SYAKRONI Apt. Ph.D)

Jln. Garuda Sakti Km. 7.5
Masuk Jln. Kijang Putih. Gg. Herbal
Desa Karya Indah. Kec Tapung
Kab. Kampar. 28464 Riau
Indonesia

Lihat google map:
https://goo.gl/maps/Rbzs39TPzau

WAKTU OPERASI:
Setiap Hari: Senin - Ahad
8.00 - 18.00 (WIB)

Video Herbal An-Nabaat